Home » Blogging » Vi kan inte tjäna pengar på YouTube, säger SABC, så hjälp oss att konkurrera med Netflix och Spotify

Vi kan inte tjäna pengar på YouTube, säger SABC, så hjälp oss att konkurrera med Netflix och Spotify

Nästan exakt ett år efter det offentligt talade om planer på att konkurrera head-on med Netflix, SABC har begärt information från teknikföretag som kan hjälpa den att skapa en over-the-top plattform med den typen av kapacitet för att tjäna pengar.

Dess nuvarande tillvägagångssätt fungerar inte, SABC sade i en begäran om information som först rapporterades av TechCentral.

Under ett antal år har SABC förlitat sig på YouTube, webbplatser och sociala medieplattformar för att publicera sitt innehåll, säger national broadcaster. “Tyvärr tillåter dessa plattformar inte att SABC är tillräckligt konkurrenskraftigt och att tjäna pengar på innehållet till sitt fulla marknadsföringsvärde.”

Det vill ha något, SABC sa, “liknar de som Netflix, Amazon Prime och Spotify”.

Lösningen: Ställ in sin egen streamingtjänst, med en over-the-top-plattform som kan bära innehållet från alla sina TV-och radiostationer, via en dedikerad app som den för närvarande beskriver som en “SABC Mobile Application (SABC iPlayer)”.

iPlayer är namnet som används av brittiska public broadcaster BBC för en tjänst som ger gratis streaming av dess innehåll, vanligtvis till en geografiskt begränsad publik, så att de som redan har tv-licenser i Storbritannien kan komma åt tjänsten, medan det fortfarande kan tjäna pengar i andra delar av världen.

SABC: s OTT RFI visar att det överväger en rad alternativ, inklusive abonnenter som betalar för sin tjänst, och införandet av annonser under video eller ljud streaming. Den behöver kapacitet för både “freemium och premium modeller”, sändaren berättade möjliga teknikpartner.

Det är också utforska live streaming, Offline visning, och en”värsta scenariot för att nå låg bandbredd slutanvändare”.

I sina toppscenarier planerar SABC cirka 10 miljoner samtidiga användare av sin tjänst, som skulle ha tillgång till upp till 10 000 timmar TV och 500 000 timmar radioinnehåll lagrat på plattformen.